با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
تاثیر سن و جنسیت در درک استعاره های بدنمند در مرحله عملیات عینی: مطالعه ای بر روی کودکان فارسی زبان

طلایه جعفری؛ حیات عامری؛ ارسلان گلفام

دوره 6، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 45-50

https://doi.org/10.30473/il.2023.66344.1573

چکیده
  این پژوهش به بررسی تاثیر سن و نیز جنسیت بر درک استعاره‌های بدنمند در مرحله رشد شناختی عملیاتی عینی در کودکان فارسی‌زبان می‌پردازد. در این پژوهش براساس دو آزمون تجربی (آزمونی دیداری و آزمونی شنیداری) رشد درک کودکان از استعاره‌های بدنمند را در گذار از ۸سالگی به ۱۲سالگی مورد ارزیابی قرار دادیم و نقش جنسیت را در هر یک از این دو سن بررسی ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
استعارۀ مفهومی زن در ادبیات داستانی دهۀ هشتاد بر اساس رویکرد تحلیل انتقادی استعاره

شیرین اصغری؛ ارسلان گلفام؛ فائزه فرازنده پور

دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 37-48

https://doi.org/10.30473/il.2019.46780.1271

چکیده
  پیوند زبان و ادبیات در انتقال ایدئولوژی‌ها از حوزه‌های جذاب و کاربردی در زبانشناسی معاصر است؛ ازآنجاکه علاوه بر زبان، شیوۀ تفکر ما نیز استعاری است، با بررسی استعاره‌های یک متن می‌توان به تفکر غالب در یک گفتمان دست‌یافت. ادبیات داستانی، داستان شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی را روایت می‌کند که با تجربه‌ها و تفکرات و مشاهدات انسانی ارتباط ...  بیشتر